Julkaistu 20.03.2025
Sijaisrobo helpottaa koulujen arkea Tammelassa
Lounaishämäläisessä Tammelan kunnassa Opentunnin palvelut ovat tuoneet huomattavaa helpotusta koulujen arkeen. Ne auttavat erityisesti kirjautumisprosessien yksinkertaistumisessa sekä sijaisten ja oppilaiden tunnusten hallinnassa.
Desku on ollut Tammelassa käytössä jo useamman vuoden ajan. Sijaisrobon ja Viestirobon Tammela
otti käyttöön syksyllä 2023.
Palveluiden hyödyt näkyvät niin hallintosihteerin, koulusihteerin kuin opettajien työssä.
Sijaisrobon vaikutukset koulusihteeri Nora Laaksosen ja Yhtenäiskoulu Harmonian
työskentelyyn ovat olleet huomattavat.
“Sijaisrobo on päivittäin käytössä, ja se toimii todella hyvin. Noin 40 opettajan koulussa
sijaisille on tarvetta usein.
Sijaisrobon avulla aktivoin aamulla sijaisten omat tunnukset, ja he pääsevät käsiksi
oppimateriaaleihin ja sijaisohjeisiin.
Kokeneet sijaiset voivat myös tehdä tuntimerkintöjä Wilman kautta. Sijaiset ovat ottaneet
järjestelmän hyvin vastaan,
ja he arvostavat sujuvaa ja esteetöntä pääsyä materiaaleihin.”
Sijaisrobo on sujahtanut koulun prosesseihin erittäin hyvin.
”Aiemmin sijaisilla oli yhteiskäyttötunnuksia, mutta nyt jokaisella on omat tunnukset. Se on
nykyaikaa, parantaa tietoturvaa
ja selkeyttää tunnusten sekä oppimateriaalien käytön seurantaa”, Laaksonen kertoo.
Yksinkertainen kirjautuminen helpottaa työtä
Deskun hyödyt näkyvät laajemmin opetushenkilöstön arjessa. Laaksonen kertoo, että Deskun
työpöytä on ensimmäinen näkymä,
jonka opettajat saavat avatessaan tietokoneensa. Tämä yksinkertaistaa kirjautumista ja vähentää
erillisten tunnusten
muistamisen tarvetta.
“Oppilaille Desku on kätevä erityisesti kotitehtävien teossa. He pääsevät kirjautumaan
kotikoneiltaan eikä heidän tarvitse
muistaa erillisiä tunnuksia eri palveluihin. Myös opettajat hyötyvät siitä, että kaikki
tarvittavat työkalut ovat yhden
salasanan takana.”
Automaatio vähentää manuaalista työtä
Tammelan kunnan sivistyspalveluiden hallintosihteeri Sari Lukkalan mukaan Deskun UiRobo
on tuonut huomattavan
helpotuksen oppilaiden käyttäjätunnusten hallintaan. Aiemmin tunnusten arkistointi ja uusien
luonti vaativat paljon
manuaalista työtä.
“Kesäkuun alussa ei enää tarvitse käydä läpi valtavaa tunnusten arkistointirumbaa. Nyt
arkistointi tapahtuu automaattisesti,
ja tunnukset voi myös tarvittaessa ottaa takaisin käyttöön”, Lukkala sanoo.
Käyttäjätunnusten raportit päivittyvät kahdesti päivässä, ja uusien tunnusten luominen on
aiempaa nopeampaa ja selkeämpää.
Deskun käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä myös asiakaspalveluun. Lukkalan mukaan tukeen saa
yhteyden nopeasti sähköpostitse,
ja palvelu on aina asiantuntevaa ja ystävällistä.
“Tykkään Deskun asiakaspalvelun tyylistä ja nopeudesta. Palvelut toimivat niin hyvin ja
varmasti, ettei ongelmia ole juuri ollut.”
Kehittäjät ymmärtävät koulumaailmaa
Sekä Laaksonen että Lukkala pitävät tärkeänä, että Deskun kehittäjät tulevat opetusalalta ja
ymmärtävät koulun arjen tarpeet.
“Kun Deskua esiteltiin koulujohtajille ja päättäjille, oli todella hyvä, että Deskun kehittäjät
olivat opetusalan ihmisiä.
Myös käyttöönotto on sujunut joustavasti, ja järjestelmän kehitys on tehty koulun kiireet
huomioon ottaen”, Lukkala sanoo.