Parempaa digitaalista arkea kouluissa
Opentunti Oy syntyi tarpeesta yksinkertaistaa koulujen arkea – ei teknologiasta vaan ihmisistä käsin. Suomalaiset koulut ovat täynnä sitoutuneita opettajia, rehtoreita ja koulusihteereitä, jotka haluavat keskittyä olennaiseen: oppimisen tukemiseen ja sujuvaan koulupäivään. Meidän tehtävämme on huolehtia, että digitaaliset ratkaisut tukevat tätä työtä – eivät hankaloita sitä.

Olemme yhteiskunnallinen yritys, jonka juuret ulottuvat vuoteen 2013, jolloin aloitimme Opentunti.fi-palvelun kehittämisen opettajien ja koulujen tueksi. Vuodesta 2019 alkaen olemme toimineet osakeyhtiönä, mutta tehtävämme on pysynyt samana: rakentaa digitaalisia ratkaisuja koulujen ehdoilla ja niiden arjen tarpeista käsin. Palvelumme syntyvät tiiviissä yhteistyössä koulutuksen järjestäjien kanssa, ja niitä kehitetään jatkuvasti asiakkailta saadun palautteen pohjalta. Haluamme osaamisellamme edistää koulujen välistä tasa-arvoa ja varmistaa, että myös pienemmillä kunnilla on mahdollisuus käyttää Suomen parasta koulun digityöympäristöä – helposti, turvallisesti ja kustannustehokkaasti.



Käytännön hyötyjä, ei teknologiaesityksiä
Opetuksen ja hallinnon resurssit ovat rajalliset, ja siksi on tärkeää, että digitaaliset työkalut todella säästävät aikaa ja vähentävät virheitä. Meidän ratkaisumme nopeuttavat asioita sekä opetuksessa että hallinnossa – kertakirjautuminen yksinkertaisesti vähentää säätöä luokassa, jolloin jää enemmän aikaa oppilaiden kohtaamisille.

Tekijöinä opettajat, käyttäjinä opettajat
Tiimissämme työskentelee useita opettajia, jotka käyttävät kehittämiämme palveluita päivittäin omassa opetustyössään. Meille palveluiden kehittäminen ei ole pelkkää ohjelmistosuunnittelua – se on oman ja asiakkaidemme arjen jatkuvaa parantamista. Monet palveluideoistamme nousevat suoraan opetuksen todellisista tilanteista, joita olemme kokeneet luokkahuoneessa tai kuulleet kollegoilta ympäri Suomen. Tämä tekee meistä paitsi asiantuntijoita, myös arjen käyttäjiä. Tiedämme, miltä tuntuu, kun järjestelmä jumittaa tai tunnuksia ei ole valmiina aamulla. Siksi ratkaisujemme on toimittava juuri silloin kun niitä tarvitaan – ilman turhaa säätöä.

Kuljemme rinnalla, vaikka kaikki ei aina mene putkeen.
Tukipalvelumme auttaa pääkäyttäjiä vikojen selvittämisessä ja sparraamme heitä mielellämme muissakin koulujen digiympäristön kehittämiseen liittyvissä asioissa. Pääkäyttäjät saavat nopeasti apua myös yhteisen Whatsapp-ryhmän kautta, jossa muiden pääkäyttäjien avulla selviää helposti, onko häiriö paikallinen vai laajempi tai osaako joku vinkata ratkaisua käsillä olevaan tilanteeseen.

Pieni tiimi, iso vaikutus
Toimintamme perustuu tehokkuuteen ja yhteistyöhön. Pidämme organisaatiomme kevyenä, jotta voimme tarjota kustannustehokkaita palveluita, joihin myös pienet kunnat voivat tarttua. Kehitystyö tehdään ketterästi, mutta turvallisuus ja tietosuoja ovat meille ehdoton lähtökohta – olemme mukana MPASSid-kehitystyössä ja varmistamme, että asiakkaamme pysyvät ajan tasalla muuttuvassa digimaailmassa.

Tervetuloa mukaan tekemään koulun digiarjesta parempaa – oppilaille, opettajille ja koko kouluyhteisölle.

Janne
Korsimo


Teknologiapäällikkö

Koulujen digitaalisen ekosysteemin asiantuntija, käyttöönotot

LinkedIn

Marko
Mäenpää


Asiakkuuspäällikkö

Myynti, sopimukset, laskutus.

LinkedIn

Antti
Laurila


Back End

Tietokanta- ja MPASSid-asiantuntija, palveluiden ylläpito ja kehitys.

Toni
Mattila


Toimitusjohtaja

Palvelukehitys, Front End

LinkedIn