Julkaistu 29.01.2025

Deskussa miellyttää suoraviivaisuus ja selkeys


 

 

”Deskussa miellyttää suoraviivaisuus ja selkeys”

Kirkkonummen lähes 6 000 opettajaa ja oppilasta käyttävät Deskua päivittäin. Desku helpottaa opettajien työtä ja oppilaiden opiskelua, kun yhdellä kirjautumisella pääsee kaikkiin palveluihin. Käyttäjien mielestä Desku tarjoaa sopivasti räätälöitävyyttä ja toimii jouhevasti.

”Mielessä kävi huoli, että romahtaako kaikki”, Mikko Hakonen sanoo, kun hän muistelee koulun siirtymistä Opentunnin Desku-palvelun käyttäjäksi elokuussa 2022. Hakonen on Kirkkonummen Nissnikun koulun tieto- ja viestintätekniikan (tvt) vastaava. Hän opettaa myös matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa.
”Kaikki meni kuitenkin sujuvasti. Tutut palvelut upposivat näppärästi Deskuun eikä käyttökatkoja tullut”, Hakonen kertoo.
Kirkkonummen lähes 6 000 peruskoulun ja lukion oppilasta sekä opettajaa käyttävät Opentunnin kehittämiä palveluita. Niistä käyttäjille näkyvin on Desku. Desku on digitaalinen työpöytä, jonka kautta opettajat ja oppilaat pystyvät kirjautumaan yhdellä tunnuksella kaikkiin yleisimmin tarvitsemiinsa palveluihin. Deskun lisäksi Kirkkonummen opettajat voivat käyttää Opentunnin kehittämiä tuntisuunnitelmia. Myös Viestirobon käyttöönottoon on ollut kiinnostusta.

Järjestelmänvaihdos onnistui sujuvasti

Opentunti lupasi, että Edisonista Deskuun siirtyminen sujuu Kirkkonummella 1–2 viikossa.
”Lupaus vähän epäilytti, koska yleensä järjestelmänvaihdoksissa menee kauemmin ja niissä voi tulla vastaan monenlaisia ongelmia. Elokuussa tapahtuneen muutoksen valmistelu alkoi toki meilläkin jo hyvissä ajoin eli alkuvuonna 2022. Itse järjestelmän muutos sujui kuitenkin aikataulussa. Sitä auttoi varmasti se, että tuote oli hyvin testattu jo ennen kuin se tuli meille käyttöön”, Deskun pääkäyttäjä ja tuoteomistaja, Kirkkonummen sivistys- ja vapaa-aikapalvelujen kehityspäällikkö Antti Sankala kertoo.
Myös Veikkolan yhtenäiskoulun tvt-vastaava, katsomusaineiden ja äidinkielen opettaja Harri Moilanen muistelee muutoksen tapahtuneen sujuvasti.
”Aika monille opettajille muutos näyttäytyi vain palvelun ulkoasun vaihtumisena”, Moilanen kertoo.
Sankalan mukaan Deskuun siirtymistä helpotti myös Kirkkonummen pitkä historia pilvipalveluiden käytössä.
”Meillä on ollut jo pitkään Googlen ja Microsoftin palveluissa käytössä SSO-kirjautuminen eli kertakirjautuminen.”
Kirkkonummelaisten mukaan Desku on toiminut moitteetta.
”Jos kolmen vuoden aikana on satunnaisesti ollut jotain häikkää, se on ollut MPASSid:ssä. MPASS-palvelun häiriötiedottaminen on tehokasta ja nekin ongelmat on ratkottu tunneissa”, Sankala kertoo.
MPASSid on Opetushallituksen ylläpitämä tunnistuksenvälitysratkaisu. Se välittää henkilötiedot opetuksen tai koulutuksen järjestäjän henkilörekisteristä erilaisiin sähköisiin oppimispalveluihin.

Desku on kuin Opel Astra – toimii eikä pidä meteliä itsestään

Käyttäjiä miellyttää Deskun suoraviivaisuus ja selkeys.
”Desku on vähän kuin Opel Astra. Se toimii, mutta ei pidä meteliä itsestään”, Moilanen heittää.
Hakosen mukaan työskentelyä oppilaiden kanssa helpottaa se, että Deskun kautta yhdellä kirjautumisella pääse kaikkiin koulutyössä tarvittaviin palveluihin eikä niihin tarvitse erikseen kirjautua. Myös oman työpöydän voi räätälöidä itselleen sopivaksi.
”Jos meillä ei olisi käytössä Deskua, niin minulla olisi varmaankin joku suljettu nettisivu, jossa olisi linkkilista tarpeellisille sivuille. Jakaisin sitä muille käyttäjille”, Hakonen kertoo.
Opettajan työtä tekevät Hakonen ja Moilanen pitävät kätevinä Deskun kautta työpöydälle jaettavia laattoja.
”Laattojen avulla opettaja voi jakaa jokaiselle opetusryhmälle tunnilla tarvittavat linkit. Silloin oppilaiden ei tarvitse liikkua eri palveluiden välillä ja työskentely on selkeämpää”.
Oma Deskun työpöytä ja sille kootut laatat helpottavat myös tvt-vastaavan työtä.
”Omalla työpöydälläni on esimerkiksi koulun atk-ympäristön ylläpitoon liittyviä laattoja. Kun menen toisen opettajan koneelle tekemään ylläpitoa, voin katsoa vinkit kätevästi Deskun työpöydän kautta”, Hakonen sanoo.
Kirkkonummella Deskun työpöytää käytetään myös opettajien intranetinä. Siihen on koottu pikalinkit kunnan työntekijöiden intraan, kunnan tiedotteisiin, Microsoftin O365-palveluun sekä Googlen palveluihin, Willeen sekä kustantajien palveluihin.

Vapaus valita eri työkalujen välillä

Kirkkonummen kunnalla ei ole käytössä tiettyä verkko-oppimisympäristöä.
”Se olisi kahden pilven mallissa turha rajoite. Deskun käyttö mahdollistaa opettajille ja oppilaillekin vapaan valinnan eri työkalujen välillä. Vaikkapa taulukon voi tehdä oman valinnan mukaan Google sheetissä tai excelissä”, Moilanen sanoo.
Kirkkonummelaiset pitävät Opentuntia ja Deskua huikeana projektina, koska sen kautta on saatu kohtuuhintainen tuote laajaan käyttöön.
”Ainahan palveluita kannattaa kehittää, mutta en osaa kaivata Deskulta oikein muuta kuin jouhevaa toimintaa. Ylläpidollisesti se on äärettömän kevyt ja on todella hyvä, että siinä on paljon vapauksia kaikille käyttäjille työpöydän räätälöintiin”, Sankala sanoo.